Lördag & Söndag

Det har gått i hästens tecken det. I Lördags så red jag på banan, jag började med att skritta fram på långa tyglar, skrittade i 15 minuter eftersom hon är stor och behöver lång tid att mjukas upp. Travade och jobbade på volterna för att sedan öka och minska volterna. Serpentiner i trav, öka och länga traven för att sedan korta upp den. Lyssnade perfekt med det pelhambettet, behövde inte alls ta i henne lika mycket utan nu räckte det med att sitta i och krama tygeln så stannade hon. När jag skrittat och travat i en halvtimma ungefär fattade jag galopp, lät henne galoppera på ett par varv för att sedan jobba lite på galoppfattningar och att öka/minska tempot. Hon är något stelare i vänster varv så en massör ska vi försöka ta hem för att se att det inte är någon låsning någonstans. Men i slutet av ridpasset var hon som SMÖR i båda varven, mjuk smidig och lättarbetad och sökte sig ner själv med långa tyglar när jag travade av och skrittade av henne. Hann pecis skritta av ett par varv innan det började regna igen! Men det är SÅHÄR det ska kännas när man rider, är så OTROLIGT glad och stolt att vi passar så bra tillsammans! ♥
Idag Söndag så red vi ut en sväng, Greta och jag. Skrittade ner till grusgropen, började trava ovanför för att sedan trava fram till en lång raksträcka där vi fattade galopp. Vi började i samlad galopp där hon fick jobba på för att sedan sluta i lite friare galopp. Därefter trav en bit för att sedan fatta ny galopp och galoppera upp för en backe där hon gärna satte fart, där var det kul att att fara fram tyckte hon med spetsade öron! Efter det skritt hela vägen hem. Svettig blev hon men temporidning och kondition är något vi ska jobba med ute :) Hon var helt lugn ute och gick fram överallt! ♥ Hemma väntade morötter och en skriandes Dancer och Racke.
 
Kommentera inlägget här: