Rambo Micklem Multibridle

Någon som testat? Har sett det i affären och lite här och där men har aldrig tittat närmare på det först nu när jag kom över en film. Och jag måste ju säga wow om det nu är så bra som dom säger. Jag har alltid varit anti nosgrimmor, kanske för att vi haft en häst där tänderna blivit förstörda pga. nosgrimman. Sen är det väldigt många som spänner åt för att hästen gapar och håller på, är det då inte bättre att ta reda på vad problemet är varför den håller på än att dra en massa remmar i ansiktet? I Westernvärlden går ju mer eller mindre alla hästar utan nosgrimma, varför inte i dressyr/hoppning? 
Jag kan villigt erkänna att de hästar jag ridit utan nosgrimma är mer bekväma och avkopplade i sitt sätt än hästar med.. Nu har jag inte ridit så många hästar men före/efter är en skillnad på de jag testat. 
 
Men titta på filmen jag länkar lite längre ner så är det faktiskt ett riktigt intressant träns med många fördelar! Nu ska jag inte skaffa ett till Dancer eller Racke då deras funkar men till min kommande häst så ska det nog bli ett sådant. Vet dock inte om man får tävla i dressyr med det? Nu ska jag inte ut och tävla i dressyr men ändå, vem vet i framtiden? :)
Jag gillade dessutom att man kan ha det bettlöst och att hästarna inte är instängda. Men att det är så anatomiskt utformat utöver allt är ju perfekt. 
 
Det finns inget "rätt eller fel", bara tankar, funderingar och olika åsikter. Alla lär vi oss olika och har olika värderingar, detta är mina om nosgrimmor
 
Såhär står det från www.stromsbergsgard.se
Det ultimata tränset. Utformat för hästens välbefinnande, inga tryck på känsliga nervbanor eller hästens framträdande molartänder i ovankäken. 

Tre användningsområden:

1. Träns med bett. De speciella clipsen håller 
    bettet på plats och ökar bekvämligheten hos
    hästen.
2. Longeringskapson. Fäst longeringslinan i nos-
    grimmans ring.
3. Bettlöst träns. Det finns tre bettlösa alternativ. 
    Från mild till stark så att du kan alltid hitta ett 
    alternativ som passar just din häst. Du kan 
    även använda det som grimma när du tar av
    bettet.

Läs gärna mer om Micklemtränset och dess fantastiska egenskaper på www.horseware.com  ← Filmlänk
 
Men sen vet jag ju inte vad andra tycker, jag tycker det låter som ett perfekt träns men kan det vara för bra för att vara sant?
 
 
Kommentera inlägget här: