Funderingar

Har funderat hit och dit om man skulle stalla upp Greta någonstans under vintern där det finns ridhus så man kan rida varje dag och träna. Men som alltid har jag i bakhuvudet att det är bättre hemma. Vågar man lämna bort sin juvel i andras händer? Här kommer min för och nackdelslista på att ha eget stall mot att hyra in sig.
 
Hyra in sig - Fördelar
  1. Tillgång till ridhus
  2. Man kan förhoppningsvis köpa till sig tjänster att andra mockar åt en
  3. Tränare och kunnit folk runt sig
  4. Kompisar!!!
  5. Kan man tvätta sina grejer är det ett stort plus!
  6. Duschspilta så man kan duscha av en svettig häst
Hyra in sig - Nackdelar
  1. Hästarna är ofta ute väldigt kort tid, vill INTE att mina hästar går ut kl. 8 och in kl. 16
  2. Litar inte på annat folk, tänk om någon tappar min häst och den skadar sig, skyller hellre på mig än någon annan..
  3. Folk som ska lägga sig i allt, ridning, utrustning, mockning, maten man ger osv..
  4. Man kan inte rida när man vill
  5. Måste ta hänsyn åt andra
  6. Ofta alldeles för lite plats åt sina grejor, har en hel sadelkammare och ett halva delen av stallet som förvaring och den räcker inte ändå...
  7. Hästen kan inte stå på det underlag man vill alltid. Inte heller äta det stråfoder man vill
  8. Jourer, jag vill inte ha hand om andras hästar och ha helgjourer, nog med att jag jobbar helg.
  9. Hästen kanske måste gå ensam i hage, vill jag inte!
Eget stall - Fördelar 
  1. Jag kan komma och gå hur jag vill
  2. Jag tar in/ut hästarna när jag vill
  3. Jag ser hästarna från nästan varje fönster på huset
  4. Jag har själv ansvar om något händer, jag litar bara på mig själv (och mamma så klart)
  5. Lugn och ro, slipper att störa mig på folk som lägger sig i
  6. Jag får använda vilket foder och strö jag vill
  7. Hästarna får gå i flock och klia varandra och bara vara hästar
  8. Behöver inte betala stallhyra
  9. Jag har hur mycket utrymme som helst att ha grejer på!
Eget stall - Nackdelar
  1. Ensamhet, sällan någon kompis att prata eller att rida ut med
  2. Uppehåll i ridningen när det är hemskt väder
  3. Man kan inte åka bort hela familjen utan att involvera andra, bökigt när det gäller tre hästar, in/utsläpp mat mm.
  4. Ingen duschspilta
  5. Man får betala allt själv, renovering mm. om något går sönder
  6. Mer jobb med att hålla allt i bra skick.
  7. Man har ingen att rådfråga på plats
Det går säkert att skriva in mer under alla listor men detta är vad jag kom på just nu när jag skrev och det jag kommer fram till är jag mår bäst av att ha hästen hemma och välja att åka och rida i ridhus i stället. Kontroll för mig är A & O och det kanske man inte tror om man känner mig men när det gäller mina djur så vill jag ha 110 % kontroll och det har jag inte om jag lämnar bort dom i andras händer. Jag har jättesvårt att lita på folk och om något skulle hända, att någon tappar min häst och den skadar sig så skulle jag bli galen att inte veta exakt hur, när och vad som hände till 100 %. Jag är hellre förbannad på mig själv om det var jag som tappade än på någon annan. Då har ju bara jag mig själv att skylla på. Detsamma gäller mina katter, är räven ute på åkern och någon skulle släppa ut en katt då blir jag GALEN, då springer jag ut för att fånga in katten, även om det är mitt i natten eller i spöregn för jag ser att räven är där och jag vet att den kan ta en av katterna. Finns det däremot ingen räv på åkern är den ju någon annatsans, men förstår ni hur jag tänker? Ser man faran varför utsätta sina djur för risker då? Kan tänka mig att endel ser brister i det jag gör, och det får dom gärna och påpeka det men jag försöker alltid göra det bästa jag kan för mina djur, även om jag också gör fel ibland. 
Kommentera inlägget här: